Definicja pojazdu samochodu elektrycznego według Wiekipedii:
"Pojazd elektryczny - w węższym znaczeniu samochód elektryczny - pojazd posiadający jako napęd jeden lub więcej silników elektrycznych. W szczególnym przypadku pojazd elektryczny sam w sobie może być elementem silnika elektrycznego."
Samochód elektryczny posiada zarówno wady ale przede wszystkim zalety. Konstruktorzy wielu koncernów prześcigają się w wymyślaniu nowych rozwjązań i w produkcji nowych tylkó w samochodów z napędem elektrycznym bądź hybrydowym. W produkcji tego typu auto przoduje Toyota ze swoim flagowym modele Prius. Spis firm mających w swojej ofercie samochody z napędem hybrydowym bądz też elektrycznym stale rośnie
Koncepcyjne modelle samochodów często wyposażone są w baterie słoneczne tak aby mogły podczas jazdy czerpac energie ze słońca i doładowywać swoje akumulatory
zalety samochodów na prąd:
Zalety napędu elektrycznego
Pojazd elektryczny jest znacznie wygodniejszym środkiem komunikacji
niż jakikolwiek inny środek transportu. Zastosowanie silnika
elektrycznego sprawia że jest łatwo sterowalny, posiada najwyższą
efektywność konwersji energii na ruch (ponad 90% a niektóre modele
nawet 98%) oraz jest o wiele prostszy w konstrukcji. Silnik elektryczny
posiada wysoki moment obrotowy już od pierwszych obrotów do maksymalnych, a dzięki płynnej regulacji
obrotów możemy wyeliminować niezbędną w tradycyjnych pojazdach skrzynię biegów.
Bardzo ważną, zwłaszcza w komunikacji miejskiej zaletą, jest to że
są to pojazdy cichsze i czyste ekologicznie a przez to nawet w dużej
ilości bardziej znośne dla otoczenia. Z tych samych powodów podróż
pojazdem elektrycznym zapewnia większy komfort i bogatsze wrażenia
podczas jazdy. Użycie elektryczności jest ekologiczne: łagodzi
tendencję globalnego ocieplenia, nie powoduje emisji do otoczenia szkodliwych toksyn.
Koszty energii elektrycznej są bardziej przewidywalne niż ceny gazu
albo ropy, mniej uzależnione od wydarzeń międzynarodowych. Rozwój
komunikacji elektrycznej zmniejsza zależność kraju od ropy naftowej, a
tym samym zależność kraju od manipulacji cenami na rynkach naftowych,
oznacza spadek zużycia energii przez pojazd nawet o 90% a to dlatego że
sprawność pojazdów z napędem elektrycznym wynosi ok. 75-80% podczas gdy
pojazdów spalinowych ledwie ok. 15-20%. Silniki elektryczne są tańsze w
eksploatacji (koszt przejechania 100 km samochodem osobowym zamyka się w kwocie 2-5zł, w zależności od prędkości pojazdu i kosztów 1 kWh).
Ładowanie akumulatorów w nocy może przyczynić się do redukcji kosztów
eksploatacji (koszty związane z utrzymaniem sieci w przypadku gdy ilość
przesyłanej przez nią energii elektrycznej jest znikoma) i wyrównywania
obciążenia sieci energetycznej. Nawet gdy są zasilane energią
elektryczną wytwarzaną na drodze spalania węgla to i tak są o bardziej
efektywne i mniej zanieczyszczają środowisko niż pojazdy z silnikami
spalinowymi.
Silnik elektryczny jest w stanie odzyskiwać prąd w czasie hamowania (zachowując się wówczas jako prądnica. Zastosowanie hamowania regeneracyjnego zwiększa, w zależności od stylu jazdy, o około 5..20% wydajność pojazdu.
Ładowanie baterii z gniazdka domowego, mimo że trwa znacznie dłużej
niż czas spędzony na stacji benzynowej, oszczędza czas i energię, którą
kierowca musiałby przeznaczyć na tankowanie (dojazd i powrót).
Silniki elektryczne nie posiadają obiegu oleju, dodatkowo często
chłodzenie są powietrzem, co dodatkowo obniża koszty eksploatacji
W sytuacji wypadku drogowego zmniejszają ryzyko detonacji pojazdu
oraz poparzenia lub spalenia się osób podróżujących. Zmniejszone jest
również ryzyko detonacji pojazdu podczas tankowania (nie dotyczy to
pojazdów z bateriami litowo-polimerowymi, które są bardziej
niebezpieczne niż zbiornik z benzyną).
źródło wikipedia.pl